Terug op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Terug op Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Terug op Java

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

18 September 2006 | Indonesië, Batavia

We hadden 2 keuzes. Of we konden op Bali blijven om ons waarschijnlijk nog ruim 2 weken te vervelen of we konden weer naar Java gaan om onze reis weer wat pit in te blazen. Als je op vakantie bent is Bali een perfecte bestemming. Je kunt op een kleine afstand veel dingen zien en doen. Maar als je echt van rondreizen houdt, dan biedt Java toch wat meer uitdaging. Natuurlijk zijn er nog meer eilanden in Indonesie dan alleen Bali en Java, maar omdat onze anti-malariapillen nog in Thailand liggen was dit geen optie. Bali en Java zijn namelijk de enige eilanden die zo goed als malariavrij zijn.

Terug op Java dus. De vorige keer zijn we van Oost-Java naar Midden-Java gereist. Deze keer zijn we van Midden-Java verder gegaan naar West-Java. We zijn begonnen in Yogyakarta, waar we de vorige keer onze reis door Java beeindigd hebben. Vanuit Yogya hebben we de trein genomen naar Bandung. Een treinreis van zo'n 7 uur. We kwamen dan ook zwart van het stof aan. Toen we goed en wel bij ons vreselijke hotel waren aangekomen, kwamen er meteen al mensen naar ons toe die wat geld wilden verdienen. Ze stelden ons voor om voor 30 euro per persoon met de auto een prive dagtour te doen naar het zuiden van Bandung. Voor ons was dit natuurlijk veel te duur. We hebben nog een hele poos te gaan, dus we moeten wel een beetje op ons budget letten. Uiteindelijk kwam de man met het volgende voorstel. Voor 13 euro per persoon wilde hij de tour doen, maar dan niet met de auto maar achterop de brommer. Achterop de brommer dat leek ons een goed idee, lekker om ons heen kijken met de frisse wind in ons gezicht. Maar o, wat heb ik daar achteraf spijt van gehad. Bandung is de op drie na grootste stad van Indonesie. De stad heeft naar schatting zo'n 5 miljoen inwoners en ik denk even zoveel brommers. En het leek wel of die allemaal tegelijk met ons de stad uit wilden komen. Wat een drukte en wat een stinkende uitlaatgassen. Daar zit je dan achterop de brommer met je korte broek, een pothelm op en je ogen dicht, te hopen dat je levend de stad uit komt. Toen we gelukkig de stad heelhuids achter ons hadden gelaten, bleek het nog eens zo'n 48 kilometer bergopwaarts te zijn naar onze bestemming. En diezelfde route moesten we dus 's middags ook weer terug. Met overal spierpijn zijn we maar lekker op bed gaan liggen. Maar, het is het allemaal waard geweest. We hebben die dag prachtige dingen gezien. We zijn begonnen bij een bedrijfje waar ze bamboematten vlechten, die gebruikt worden om huizen te bouwen. Daarna zijn we naar "Kawah Putih" geweest. Dit is een vulkanische krater met een prachtig blauw meer. Op sommige plekken kwam rook omhoog en je kon duidelijk de geur van zwavel ruiken. Heel apart maar echt heel mooi. Na de Kawah Putih zijn we verder gereden naar een theeplantage. De theeplantages zijn hier echt veel mooier dan in Maleisie. We konden nu ook zien hoe de theeblaadjes met de hand werden geplukt. Het laatste onderdeel van de tour was de "Steamcrater", ook een vulkanische krater. In deze krater bevinden zich een aantal warmwaterbronnen. Ook dit was heel apart, vooral omdat er in deze krater gewoon hutjes staan waar mensen wonen. Dit kan gewoon niet gezond zijn. Het stonk er enorm naar zwavel en op heel veel plekken kwam rook naar boven. Ook hoorde je het onder de grond allemaal borrelen. Heel eng lijkt me als je hier woont, maar de mensen hier hebben weinig geld en dus geen andere keus.

Vanuit Bandung zijn we weer met de trein verder gegaan naar Jakarta en daar zijn we nu nog steeds. Jakarta is de hoofdstad, maar ook de grootste stad van Indonesie. We hadden een grote chaos verwacht, maar dit valt reuze mee. Jakarta is best een mooie stad, het is netjes en er rijdt lang niet zoveel verkeer als in andere grote steden. Het lukt ons hier zelfs om binnen een minuut de weg over te steken. We hadden ook verwacht dat Jakarta heel toeristisch zou zijn, maar dit is helemaal niet zo. Heel veel mensen kijken op als ze ons zien. Overal wordt naar ons geroepen. "Hello mister, how are you?" en zelfs "Hello miss". Dit is echt uitzonderlijk. Tot voor kort werd ook ik overal voor "mister" aangesproken, maar het Engels gaat vooruit. Gisteravond hadden we eten besteld aan de weg. We gingen zitten en kwamen aan de praat met een Indonesische man. Ik denk dat we zo'n 5 minuten een gesprek met hem hebben gevoerd. Toen hij wegging stond hij erop om ons eten te betalen. Onvoorstelbaar toch?

We blijven nog tot donderdag in Jakarta. Dan vliegen we voor 3 dagen naar Bali, omdat we vanuit daar moeten vertrekken naar het koude Nieuw-Zeeland. Nog even 3 dagen genieten van zon, zee en strand. En dan... lange broek aan, vest aan, camper starten en rijden maar.

  • 18 September 2006 - 05:13

    JB:

    Moge

  • 18 September 2006 - 06:59

    Jannie:

    ik had jullie wel eens willen zien zitten op die brommer,jammer dat daar geen foto,s van zijn maar de andere foto,s zijn prachtig

  • 18 September 2006 - 07:26

    Sonja:

    wat een prachtig verhaal, dat was weer genieten. Prachtige foto's, wat treurig voor deze arme mensen om zo te moeten leven, daar kunnen wij ons toch niets bij voorstellen!! Zij kunnen zich waarschijnlijk niet voorstellen dat wij ons druk maken over welke lamp er bij ons huis past!! Het is een rare wereld, maar wel mooi. Geniet nog van jullie warme dagen op java en bali en dan succes in nieuw-Zeeland!!! groetjes sonja, roy en brian

  • 18 September 2006 - 09:32

    Charis:

    hoi hoi dennis en henrike.
    julie beleven echt heel veel ik wou dat ik dat ook mocht doen in de plaats van naar school gaan. het lijkt me heel leuk en ook intressant om dit te doen.. nou nog heel veel plezier en ik spreek jullie snel weer.

  • 18 September 2006 - 13:32

    Ine:

    Heeeeeey zussie,
    wat een superverhaal weer. En wat lekker om op de foto`s te zien dat je een gezond kleurtje en een stralend gezicht hebt. Geniet nog even van het warme weer. Liefs, Ine.

  • 18 September 2006 - 16:56

    Annelies:

    Hallo daar!!
    Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt en dat racen op zo'n brommertje was ok niks voor mij geloof ik!!
    Heel veel plezier nog de laatste dagen in het mooie weer!! Ik kijk nu al uit naar jullie foto's en verhalen van Nieuw-Zeeland, daar schijnt het echt helemaal super te zijn!!

    Liefs van je nichie Annelies

  • 18 September 2006 - 17:06

    Bets:

    het ziet er geweldig uit, ik spaar nu mijn broodschool loon en wie weet krijg ik ook ooit genoeg om te gaan..hahahaah 6 euro per week..ik droom maar weg bij jullie foto's en ga met ine een frietje eten bij onder de luifel..heb het fijn ..gr van bets

  • 21 September 2006 - 22:33

    John Ingrid En Rosa:

    henrike

    van harte gefeliciteerd met je 24ste verjaardag maak er een leuke dag van vandaag en dennis jij ook gefeliciteerd met je vrouw

  • 22 September 2006 - 09:28

    Karin En Dirk:

    Heeeey Nichie,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Das weer 's wat anders hè... je verjaardag vieren op Bali? Volgens mij zijn jullie helemaal verliefd op de indonesische cultuur of niet? Morgen naar Nieuw Zeeland... dat lijkt mij nou echt gaaf. Ik ben benieuwd wat jullie weer allemaal gaan beleven. We zullen de berichtjes in ieder geval weer gaan volgen. Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Maak er een gezellige dag van! We zullen er hier in Nederland eentje op je drinken.

  • 22 September 2006 - 14:42

    Ine:

    van je hieperdepiep hoera jaja, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. `k Heb net taartjes gekocht om je feestje een beetje te vieren. Geniet daar ook van deze dag...liefs Ine.

  • 22 September 2006 - 19:44

    Nel:

    Henrike, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Veel plezier in Nieuw Zeeland.
    Dikke kus voor Dennis.

  • 23 September 2006 - 15:54

    Dineke:

    Hoi Dennis en Henrike. een beetje te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, volgens mij gaat er iets mis met mijn pc want ik krijg jullie verhalen niet meer automatisch binnen, ik dacht al wat duurt het toch lang voor ik weer wat hoor maar dat ligt dus aan mijn pc, ik wens jullie verder nog een fijne reis en ik kijk nu maar op de site zodat ik niet teveel mis
    kus en groetjes Gerard en Dineke

  • 24 September 2006 - 03:05

    Henrike:

    Bedankt voor alle felicitaties via de site en de mail. Zo voelde ik me toch nog een beetje jarig hier in het verre Bali.

  • 27 September 2006 - 19:16

    Miriam:

    haha, ook nog gefeliciteerd. Schandalig laat, maargoed.
    Dus nu richting nieuw zeeland. Lekker dichtbij, daar aan de kust...de zeeuwse kust. Of is dat de andere zeeuwse kust? Geniet er in iedergeval van met z'n beidjes!
    Leuk om weer zo'n mooi verhaal van jullie te lezen....blijven wij iniedergeval goed op de hoogte. Hier verder weinig nieuws...nog steeds. Moet toch echt vaker de hort op, dan hoor ik nog eens wat!!
    Groetjes van uit het altijd gezellige hasselt....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Zuid-Oost Azië en Oceanië

Recente Reisverslagen:

14 Januari 2007

Onverwacht terug naar huis

03 Januari 2007

Thuis in Thailand

21 December 2006

Chillen aan de Mekong

12 December 2006

De rust is teruggekeerd

02 December 2006

"Wat nou vakantie"
Dennis, Henrike en Ella

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 110553

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 05 Maart 2019

Zuidoost Azië en Australië 2018/2019

17 Januari 2011 - 19 Maart 2011

Midden Amerika

21 September 2010 - 03 December 2010

Midden-Oosten

04 November 2009 - 13 Mei 2010

Zuid-Oost Azië

24 Juni 2008 - 02 Augustus 2008

Thailand en Cambodja

05 Juni 2006 - 13 Januari 2007

Zuid-Oost Azië en Oceanië

Landen bezocht: