Chillen aan de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Chillen aan de Mekong - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Chillen aan de Mekong

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

21 December 2006 | Laos, Vientiane

Een nieuwe bestemming een nieuw avontuur, Laos. De vorige keer schreef ik al dat dit volgens veel backpackers "het mooiste land van Azie" is. Of dit zo is, kan ik niet zeggen. Azie is enorm groot en we hebben nog lang niet alle landen gezien. Maar, mooi is Laos zeker.

Onze reis richting Laos ging van start in Bangkok. Uitgezwaaid door Kaan, zijn we 's avonds om 20.30 uur op de nachttrein gestapt. Zo'n nachttrein is altijd een hele belevenis. Zo ook deze keer. De slaapcoupe zat vol met Thaise mensen en nog voller met alle bagage die ze meenamen. We werden een beetje vreemd aangekeken, vooral door de kindjes in de coupe. Maar wat wil je als er in het bed boven je een blanke man ligt van 1,93 meter. En dat in een bed van zo'n 1,70 meter. Dan zou ik ook schrikken.
Elf uur heeft het geduurd voordat we aankwamen in Ubon Ratchatani, het noordoosten van Thailand. Vanaf hier zou het met de bus nog 2 uur naar de grens zijn en dan nog 1 uur voordat we onze eindbestemming zouden bereiken. Een Thaise vrouw die we in de trein hadden ontmoet, bood aan om ons samen met haar man naar het busstation te brengen. Hier konden we natuurlijk geen nee tegen zeggen. Omdat de auto maar 2 stoelen had, hebben de vrouw en ik samen met alle baggage, dubbelgevouwen in de achterbak gezeten. Gelukkig was het busstation niet zo ver. We hebben de internationale bus genomen van Ubon Ratchatani naar Pakse in Laos. Bij de grens moesten we even stopppen voor het invullen van formulieren en het wachten op de stempels. Alles verliep heel vlot en rond de middag kwamen we al aan in Pakse. Dit is altijd een mooie tijd om aan te komen, omdat de meeste guesthouses een checkout tijd hanteren van 12.00 uur. Rond die tijd komen er altijd wel kamers vrij. Een plekje hadden we dus zo gevonden.

We zijn 2 nachten in Pakse gebleven en hebben hier eigenlijk niet zoveel gedaan. Pakse is gewoon een stad, dus er valt ook niet zoveel te doen. Daarom zijn we naar de "4000 islands" gegaan. Een groep van 4000 eilanden in de Mekong rivier. Vanaf Pakse was het 2,5 uur naar het dorpje Nakasang. Hier zijn we op de boot gestapt naar het eiland Don Khon. Met een behoorlijk gammel bootje zijn we de Mekong op gevaren. We schommelden van links naar rechts. Even was ik bang dat we Don Khon niet droog zouden bereiken, maar het viel allemaal mee. Misshien hebben we het te danken aan de monnik die bij ons in het bootje zat. Zij brengen immers het geluk met zich mee.

Aangekomen in Don Khon hadden we de keuze uit een aantal bamboehutjes aan de rivier. Het goedkoopste hutje was 1,20 euro. Maar dat zou betekenen alleen een bed, een gezamenlijke douche en wc (lees: gat in de grond) en geen electriciteit. Voor slechts 2 euro meer konden we een hutje krijgen dat iets groter was, met een eigen koude Mekongwater douche en een eigen wc en licht van 18.00 uur tot 22.00 uur. En niet te vergeten een veranda met een hangmat en een prachtig uitzicht over de Mekong en het eiland Don Det aan de overkant. De hangmat heeft overuren gedraait. Vervelen hoef je je zeker niet in zo'n hangmat aan de Mekong. Er valt heel wat te zien. Bootjes varen af en aan, vissers proberen met een net hun eten binnen te halen. En aan het eind van de middag nemen de mensen een duik in de Mekong om zich te wassen. Met een mandje komen ze dan aanlopen. Hier zitten tandenborstels in en een stukje zeep. Niks geen toilettas vol met allerlei soorten shampooflessen. Maar nou moet ik ook zeggen dat ze dat niet nodig hebben. Door het Mekongwater glanst ons haar als nooit tevoren en het is nog nooit zo zacht geweest. Daar kan geen cremespoeling tegenop. Misschien moeten we onze toilettassen maar gaan vullen met een aantal flessen Mekongwater.

We hebben 4 fantastische dagen gehad op Don Khon. Het leven is hier nog zo puur. En de mensen leven hier nog zo simpel. Electriciteit hebben ze niet, een olielamp is genoeg. Koken doen ze op een vuurtje van takken of houtskool en wassen doen ze in de rivier. De vrouwen vullen hun dagen met het zorgen voor de kinderen, het wassen van kleding en het schoonhouden van hun toeristenhutjes, of het runnen van een restaurantje. De mannen houden zich bezig met het hakken van kokosnoten, vissen, het halen en wegbrengen van toeristen met hun boot en het ophalen van goederen van het vasteland. Elke dag maar weer worden er flesjes bier en cola en voedsel van het vasteland opgehaald voor de toeristen. En niet te vergeten de ijsblokken om alles een beetje koel te houden. Wat een simpel maar heerlijk leven. Heerlijk, voor een paar dagen. Daarna verlang je wel weer naar een warme douche, een kamer zonder gaten en kieren waar grote kakkerlakken door kruipen en niet te vergeten: internet. Waar zouden we zijn zonder internet? Hoe zouden we jullie zonder internet op de hoogte kunnen houden van onze belevenissen?

Lang leve de "echte" bewoonde wereld!

• 21 December 2006 - 06:44

Angela Hoddenbach:

Laos klinkt wel heel goed.
    En leuke foto's. Wij willen jullie aldaar warme kerstdagen toewensen en de beste wensen voor het nieuwe jaar. Groetjes van ons allemaal.

• 21 December 2006 - 09:06

Sonja, Brian En Roy:

Weer een prachtig verhaal, wat kun je het toch mooi vertellen allemaal! De foto's zijn prachtig, wat een uitzicht zeg. Toch vind ik het maar knap dat jullie dat allemaal doen want of ik het lef had om in zo'n bootje te zitten en tussen de kakkerlakken te slapen, ik weet het niet hoor! Wij willen jullie een prachtig kerstfeest wensen en een super geweldig nieuwjaar. Ik ben benieuwd hoe en waar jullie dit vieren en wat jullie dan allemaal beleven want het zal wel heeeeeel wat anders zijn als hier in holland vieren!! liefs van ons!!

• 21 December 2006 - 09:37

De5timmermannetjes:

hoihoi, lekker in de zon, wij zijn bijna klaar voor de kerst, lampjes en dingen hangen klaar, nog 1 dag naar school, morgen de koelkast vol gooien en we gaan er voor, we zijn benieuwd hoe ze daar kerst beleven, euh hoe het voor jullie zal zijn, tot de volgende keer, dag

• 21 December 2006 - 11:45

Dineke:

Hallo Dennis en Henrike,

wat fijn dat jullie nog steeds genieten van al het mooi's wat jullie zien, en zoals je zegt wat zijn we blij met het internet, anders bleven we een jaar nieuwgierig, en nu mogen wij het ook een beetje meemaken, dank je wel voor al jullie berichtjes en fijne kerstdagen en alvast een heel fijn en gezond nieuwjaar

heel veel groetjes uit hellendoorn

• 21 December 2006 - 11:50

Dennis En Henrike:

We zouden bijna vergeten dat het bijna kerstmis is. Het is maar goed dat jullie ons hier aan herinneren. Via deze weg willen we iedereen hele fijne feestdagen toewensen en een gelukkig en gezond 2007.

• 21 December 2006 - 15:27

Charis:

hooihooi
    jullie ook prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar... mooie foto's. ik spreek jullie snel weer een keertje.. dikke kus aan jullie aan henrike hele dikke (K)(K) charis

• 21 December 2006 - 15:32

Wouter En Petra:

We willen jullie vanuit Nederland een fijne kerst toewensen en een gelukkig en gezond 2007.

Een andere kerst en jaarwisseling dan anders maar vast heel bijzonder. Geniet nog lekker van jullie grote reis!

• 21 December 2006 - 18:06

Jannie:

hoi daar,leuk om weer iets van jullie te horen, ik had het niet verwacht vanuit Laos, zo zie je maar weer internet is overal. alvast prettige kerstdagen en een gezond en gelukkig 2007 (jullie kerstkaart is onderweg)dit is wel een hele andere kerst dan anders,deze kerst kun je zeker niet vergelijken met Australie Dennis? alleen de warmte misschien. nou groetjes en alletwee een dikke kus
    van pa&ma.

• 21 December 2006 - 19:27

Fam. Eenkhoorn:

dennis en henrike, we wensen jullie fijne kerstdagen en een voorspoedig 2007, en we hopen jullie weer te zien in het nieuwe jaar, de groetjes, jaap, diny, roelof en jacco

• 21 December 2006 - 23:16

Herman En Jansje:

Het is steeds weer een genot om jullie belevenissen te lezen en de foto's te bekijken.Wij wensen jullie fantastische kerstdagen en een gezond 2007 toe.

• 22 December 2006 - 07:23

JB:

Ja daar is ie eindelijk weer, druk druk druk.
    Maar voor de rest alles goed,daar ook zie ik.
    Nou nog 2,5 uur en dan gaan we nog ff naar de krulle Groeten en fijne feestdagen.

• 22 December 2006 - 23:00

Frederieke:

Hola,

Tja, elke keer dat we weer een verhaal lezen van iemand anders en de bijbehorende foto´s zien, komen er wel weer nieuwe plekken ter sprake die écht nog eens bezocht moeten worden door ons... Blijft geweldig!
    Hier wordt wel kerst gevierd: de winkels liggen voor rood, groen, zilver en goud. Kerstbomen, kerstballen, engeltjes en slingers. Maar het gevoel wil bij 30 graden maar niet komen! We lopen in onze meest zomerse kleren en met ons hoofd in juli. Het enige dat ons eraan herrinnert dat het bijna kerst is zijn de winkels en het feit dat het alweer 22 december is... Bijzonder om een keer mee te maken, maar volgend jaar maar weer een traditionele familiekerst met regen en donkere dagen!

Ondanks dat jullie het nu niet vieren:
    Maak er gezellige feestdagen van en blijf, net als nu, genieten in 2007!!

Kus, Niels en Frederieke

• 24 December 2006 - 15:33

Bets:

hoihoi, we hebben net even een rondje hasselt gedaan met de hond, gezellig hoor, overal lampjes en kaarsjes en boompjes en bellen, heb het fijn daar, het kerst gevoel akn ook best een jaartje wachten, toch..liefs en ho ho hoooowh

• 25 December 2006 - 12:54

Henri Anita En Niels:

Wij vinden het echt supper leuk om jullie belevenissen te lezen. Wij wensen jullie vanuit hasselt een fijne kerst.

• 26 December 2006 - 21:54

Herman :

Bedankt voor jullie geinige verjaardagswenskaart.
    Voor jullie ook een hele fijne jaarwisseling zover van hier.
    Nog veel plezier bij alles wat jullie nog gaan ondernemen.
    Lieve groeten van Nel en Herman vanuit het natte Spoolde.

• 31 December 2006 - 12:33

Nico & Pearly:

Hallo wereldreizigers,

we wensen jullie een goed uiteinde van 2006! Veel reisplezier, groeten uit Hasselt

• 31 December 2006 - 13:21

Maurice Miriam:

wij wensen jullie vanuit hoogeveen alvast een fantastisch en vooral gezond 2007.

• 31 December 2006 - 18:11

JB :