Terug in de tijd - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Terug in de tijd - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

04 September 2006 | Indonesië, Sanur

Een weekje logeren op het platteland van Bali. Van tevoren hadden we geen idee wat we ons hierbij moesten voorstellen. Maar nu weten we dat je echt terug in de tijd gaat.

Vorige week zaterdag was het zover. Vanuit Den Pasar zijn we opgehaald door Wayan, onze gids tijdens deze week. Hij heeft ons naar zijn dorp 'Jegu' gebracht, wat ongeveer een uur rijden is vanaf Den Pasar. Toen we hier aankwamen, heeft Wayan ons rondgeleidt door het dorp. Het dorp is eigenlijk een groot woonerf afgesloten door muren, waar zo'n acht huizen staan. Nou ja, huizen zijn het eigenlijk niet. Elke familie heeft een stuk grond met daarop een aantal losse gebouwtjes.
Wij hebben deze week gelogeerd bij Aztika en Wayan (het stikt hier van de Wayans). Hun huis bestaat uit drie gedeelten. Een woonkamer met aangrenzend drie slaapkamers. Aan de andere kant van het erf een keuken en badkamer. En tussen die twee in hebben ze nog een soort van overdekte zitplek. Als ik het trouwens over een badkamer heb, dan bedoel ik niet een warme douche met chemisch toilet. Nee, dit betekend een bak met koud water en een emmertje en een gat in de grond. Ons erf werd overigens permanent bewaakt door een spin van zo'n 15 cm.

De mensen in het dorp vonden het helemaal geweldig dat wij er waren, vooral de kinderen. Helaas spreken de meeste mensen hier geen Engels dus de communicatie was soms een beetje lastig. Maar ondanks dat, is er heel goed voor ons gezorgd. Elke dag werden er drie maaltijden met rijst voor ons bereidt (ja, ook 's ochtends). En ook ik heb een handje meegeholpen in de keuken. En Dennis is er nu van overtuigd dat groenten ook best lekker kunnen smaken.
Naast de Balinese keuken hebben we ook veel van de Balinese omgeving gezien. Wayan heeft ons meegenomen naar veel toeristische attracties zoals tempels, een botanische tuin, een vulkanisch meer en een hotspring (warmwaterbron). Bij de hotspring stond ons een verassing te wachten. Er waren hier namelijk douches waar warm grondwater uit kwam. Wat heerlijk om na een paar dagen je haar te wassen met warm water. Uiteraard had ik tijdens de wasbeurt de aandacht van een aantal kinderen. Ze kwamen naast me staan onder de douche. Toen ik vroeg of ze ook shampoo wilden, waren ze helemaal blij. En zo stonden we met z'n allen ons haar te wassen in de buitenlucht. Echt geweldig.

De kinderen uit het dorp hebben ons ook veel van de omgeving laten zien. Ze vonden het geweldig om met ons door de rijstvelden te banjeren. En ondertussen probeerden ze een beetje Engels met ons te praten. De rijstvelden hier in de omgeving zijn trouwens prachtig. Zo mooi hebben we ze nog niet eerder gezien.
Op een dag was ik alleen met de kinderen aan het wandelen. We zijn toen over het schoolhek geklommen en "stiekem" de school binnen gegaan. De kinderen hadden de grootste lol. Rennen door het klaslokaal, tekenen op het bord, poseren voor de foto. De volgende dag hebben Dennis en ik netjes gevraagd of we een kijkje mochten nemen tijdens de les. De kinderen gingen keurig opstaan voor ons en riepen in koor "good afternoon". Heel braaf en heel anders dan de dag ervoor.
Om ons te bedanken dat we de moeite hebben genomen om in hun dorp te komen slapen, hebben de kinderen op een avond een uitvoering voor ons gegeven. Zes dansen werden er voor ons opgevoerd. Allemaal in een prachtig kostuum. Dit was echt heel erg lief.
Ook hebben we nog een ceremonie meegemaakt in het dorp. Naast het huis waar wij sliepen, was net een nieuw huis gebouwd. Maar voordat de bewoners het huis in mochten, moest er eerst een ceremonie worden gehouden. Dagen van voorbereiding gaan hier aan vooraf en de ceremonie zelf wordt over twee dagen verspreidt. Er worden offers gebracht, verhalen gelezen, gezongen en er wordt veel gebeden. Alles om de geesten gunstig te stemmen. Er komt zelf een 'holy man' aan te pas die 'holy water' meeneemt om het huis mee te besprenkelen. Dit alles is echt heel bijzonder om te zien, maar voor ons ook heel moeilijk te begrijpen.

In een week tijd hebben we zoveel dingen meegemaakt. Teveel om allemaal te vertellen. We hebben het enorm naar onze zin gehad. De mensen zijn zo vriendelijk en gastvrij, ze willen alles voor je doen.
Mochten er mensen zijn die van plan zijn om naar Bali te gaan, dan is dit echt een aanrader. Op www.bali-homestay.com kan je meer informatie vinden over dit project. Het is een ontzettend leuke ervaring en de opbrengst van het project komt ten goede aan de scholing van de kinderen. Fantastisch toch?

Omdat we niet meer zoveel zullen doen de komende weken op Bali, weet ik niet wanneer we weer een nieuw verhaal zullen plaatsen. We zullen jullie niet gaan vervelen met verhalen over zonnige stranden, palmbomen en een blauwe zee. Daar zitten jullie natuurlijk niet op te wachten nu in Nederland de herfst in aantocht is.
TOT DE VOLGENDE KEER!

• 04 September 2006 - 05:38

Henrike:

Wat frustrerend is dit zeg. We kunnen weer geen foto's plaatsen. Heel jammer, want we hadden natuurlijk veel mooie foto's van deze week.

• 04 September 2006 - 06:32

Andrea:

Hey Henrike & Dennis!
    Even een berichtje vanuit mijn kantoor in Thailand :)
    Leuk zeg dit verhaal, moet echt een super ervaring zijn geweest!
    Heel veel plezier nog in Bali & ik hoop jullie in Thailand te zien

Liefs Andrea

• 04 September 2006 - 07:46

Angela:

Even een berichtje vanuit het zonnige strand opPhuket. Lijkt me ook heel leuk wat jullie deden.Jammer dat de foto's er nog niet zijn, was ik wel heel benieuwd naar.Voor mij zit het er bijna op. Zondag-ochtend verlaat ik Thailand.Gisteren hadden ndrea en ik een dagtour gemaakt naar o.a.Phi- Phi.Was echt superleuk. Echt aan te raden als jullie deze kant opkomen.Nou nog een leuke tijd op Bali.Veel liefs van Angela

• 05 September 2006 - 07:38

Sonja:

het is elke keer weer heerlijk om een verhaal van jullie te lezen, zo is het net of ik er ook even ben geweest. heel jammer dat er geen foto's zijn. geniet van die vervelende zon, palmbomen en koude zee!! Ik kijk met spanning uit naar het volgende verhaal. bedankt nog voor jullie kaart, super dat internet he! Ben nu 4 maand, 16 feb is het zover. dan komt de volgende zoon van ons ter wereld!! fijne vakantie nog groetjes uit het zonnige hasselt. liefs sonja

• 06 September 2006 - 11:04

Eenkhoorntjes:

wat is het elke keer weer een verrassing, waar jullie belanden, wat zijn jullie straks een bron van informatie over jullie reis, het is leuk om jullie steeds te volgen. hebben jullie het feest in hasselt ook gemist of denken jullie nu, het kan ons gestolen worden? nou groetjes maar weer van jaap, diny. roelof en jacco, genemuiden

• 07 September 2006 - 09:28

Henrike:

Nee hoor Eenkhoorntjes. We hebben het Euifeest gemist. Volgend jaar zijn we gewoon weer van de partij.

• 07 September 2006 - 09:34

JB:

Wat een GRAPOge opmerking

• 07 September 2006 - 21:30

Kuttel, Horny En Raaamkoow:

Hey Dennis, wij vroegen ons af of je kanon het al weer doet?

De ballen...

• 10 September 2006 - 20:54

Herman En Jansje:

Mooi dat er weer foto's zijn .We volgen jullie nog steeds met plezier en zijn blij dat het jullie goed gaat.
    groetjes