Vakantie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

24 Augustus 2006 | Indonesië, Batavia

Omdat heel Nederland de afgelopen weken in de vakantiestemming was, konden wij natuurlijk niet achterblijven. We hebben het reizen even gestaakt en zijn neergestreken op het zonovergoten eiland Bali.

Vanaf het vliegveld in Den Pasar zijn we meteen doorgegaan naar Ubud, ongeveer een uurtje rijden. Midden in de nacht kwamen we hier aan. En afgezien van heel veel blaffende honden was het dorp helemaal uitgestorven. We begonnen hem wel een beetje te knijpen, want het leek erop dat er geen guesthouse meer open was. Toen ik me er bijna bij neer had gelegd dat we de nacht buiten op een bankje moesten doorbrengen, kwam Dennis blij aangelopen dat hij een plek gevonden had. Het was dan wel 14 euro per nacht, net iets boven ons afgesproken budget van maximaal 10 euro, maar natuurlijk wel beter dan een gratis nacht buiten op een bankje. De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een goedkopere plek. En die hebben we gevonden. Voor 8 euro een kamer met balkon, uitzicht op de rijstvelden (als je goed keek), een zwembad, elke dag een ander ontbijt en de hele dag gratis thee, perfect toch? Een beetje zwemmen, wandelen door de prachtige rijstvelden, kopjes thee drinken op ons balkon met echte Verkade speculaas (want die zijn hier in elke supermarkt te koop, wat een verwennerij). Ja, wij zijn de dagen in Ubud goed doorgekomen. We zijn zelfs nog naar een crematieplechtigheid geweest. Een vrolijke boel met heel veel mensen. De lichamen die gecremeerd werden, hadden al zo'n 1 tot 3 jaar onder de grond gelegen. Op de ochtend van de crematie zijn ze weer opgegraven en 's middags ging onder luide muziek de fik erin. Het is voor ons Nederlanders moeilijk voor te stellen hoe zoiets er aan toe gaat. Daarom is het wel erg bijzonder dat wij dit van dichtbij hebben meegemaakt.

Omdat we op Bali aardig wat uurtjes zullen doorbrengen in onze zwemkleding, werd het hoog tijd voor een bezoek aan de beautysalon om mijn benen te laten harsen. Al snel bleek dat dit geen dagelijkse klus was voor de dames daar. Na enkele minuten overleg werd ik meegenomen naar de behandelkamer. In een steelpannetje werd de hars verwarmd op een kookpitje. Er moesten twee dames aan te pas komen om mijn benen te ontdoen van al het haar. Onder het harsen werd mij in geuren en kleuren verteld dat ze zelf alleen hun okselhaar weghalen. Maar dan wel met een scheermesje hoor, want harsen doet pijn. Beenhaar laten ze zitten en uiteraard moest ik dat ook even bekijken. Nou vooruit dan maar.

Nu de beentjes weer glad waren, konden we op naar het strand. Sanur, onze tweede stop op Bali. We hebben hier 8 dagen doorgebracht. En in die dagen hebben we eigenlijk niets gedaan. Lekker lui op het strand liggen, lezen op ons balkon. Eigenlijk hetzelfde als alle andere toeristen hier. Dat is meteen ook het grootste nadeel van Bali, het stikt er van de toeristen. Voor het eerst tijdens onze reis vallen we niet op tussen de menigte, wat natuurlijk ook wel weer fijn is. Het meest vervelende van het massatoerisme is dat je op straat continue wordt lastiggevallen met de vragen: "hello sir, transport?" "hello, do you want massage?" en "hello, diner?" No thank you, ons diner eten we op de avondmarkt. Lekker en goedkoop. Voor een bord rijst met 10 stokjes kipsate, veel groente, kroepoek en een groot glas verse mangosap betalen we 1,30 euro. Maar het leukste is dat je tussen de lokale bevolking zit, want eigenlijk is al die aandacht ook best wel grappig.

Op dit moment zijn we in Den Pasar, de hoofdstad van Bali. Hier blijven we tot zaterdag. En dan gaat het gebeuren. We gaan een week logeren bij een Balinees gastgezin in het binnenland van Bali. Dat belooft wat.
WORDT VERVOLGD.

• 24 Augustus 2006 - 03:11

Henrike:

Sorry, jullie zullen nog even moeten wachten op nieuwe foto's. Het lukt niet om ze er vanaf deze pc op te zetten.

• 24 Augustus 2006 - 14:23

Gerda Van Gelder:

Wat fijn dat jullie het naar de zin hebben en veel kunnen bekijken,ik volg de berichten steeds erg leuk om te lezen groetjes van uit Zwolle

• 24 Augustus 2006 - 17:40

Maurice:

een beetje luieren en naar crematies kijken????????? we worden toch geen ramptoeristen he???

• 24 Augustus 2006 - 18:08

John En Iris:

hallo dennis en henrike,

ik ben er eens even rustig voor gaan zitten op mijn werk en heb vanavond alles een rustig doorgelezen. klinkt geweldig en dat is het vast ook. inmiddels zijn de vakantietijden hier bijna voorbij en het weer hier is al helemaal niets om trots op te zijn. jammer dat er geen foto's op de site meer staan, had graag even een blik op jullie wil werpen daar. bali zijn wij ook geweest en ik zou zo weer terug gaan, maar helaas nu even niet........ geniet er van en maak er wat van. ik zal john even vragen of hij jullie laatste verhalen heeft gelezen, zo niet dan moet hij dat maar snel gaan doen.

groetjes iris

• 25 Augustus 2006 - 14:33

Brommer:

dennis en henrike,
    hallo wat leuk dat jullie nu in Den Pasar zijn!Wij zien het daar nog zo voor ons,en Ubud,Sanur.De massage's zijn en ook heerlijk!wij wensen jullie nog een fijne vakantie en genieten stiekem nog een beetje met jullie mee! De groeten van Wipi en Desiree

• 28 Augustus 2006 - 11:03

Remco:

Hallo Toeristen,

Wat hebben jullie een zwaar leven daar. Maar ik doe met jullie mee hoor. De vakanties in NL mooi afgelopen, dus dat betekend weer vakantie voor Bruintje!!! Na deze woensdag ga ik jullie lekker na doen. En ga ik de witte stranden met palmbomen en een vette cocktail op Kreta opzoeken.

Veel plezier nog!

Groet,

Remco

• 30 Augustus 2006 - 09:46

Bets:

hoihoi, ons laatste vakantie weekje is in gegaan, eui-feest is begonnen, vuurwerk was leuk, nu duimen dat er een droge avond zal zijn om de straten te kijken en een beetje rond te fietsen, heb het fijn daar, groet uit een versierd hasselt

• 02 September 2006 - 07:09

Ricardo Roeberts:

hallo hoe is het daar hier goed oke en melissa heeft in jullie bed geslapen

• 02 September 2006 - 07:13

Ricardo:

ik in dennis zijn oude bed ik heb lekker geslapen ik hoop dat jullie het heel leuk hebben groetjes van ricardo