Indrukwekkend Java - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Indrukwekkend Java - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend Java

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

07 Augustus 2006 | Indonesië, Yogyakarta

We vliegen er wat af. Van Kuala Lumpur naar Surabaya (Java). Weer een luchthaven toegevoegd aan onze lijst.

Surabaya dus. Onze eerste kennismaking met Indonesie. Een ontzettend drukke stad, met zo'n 2,5 miljoen inwoners. Het verkeer raast langs je heen en oversteken kan het einde van je leven betekenen. Om over de enorme uitlaatgassen nog maar niet te spreken. Al snel hadden we door dat hier niet veel toeristen komen. We voelden ons net een kermisattractie. Vooral Dennis met zijn lengte deed monden openvallen van verbazing. We zijn twee dagen in Surabaya geweest en dat was ook lang genoeg. Even weer de frisse lucht opzoeken, op naar de Gunung Bromo.

Gunung Bromo (Mount Bromo) is onderdeel van een enorm vulkaanlandschap en deze is nog steeds actief. Toen we voor het eerst het landschap zagen, waren we allebei enorm onder de indruk. En dat was voor het eerst deze reis. Een enorme kale vlakte van grijs zand en opgedroogd lava en middenop een aantal vulkanen die rook uitblazen. Heel bijzonder om te zien. De hele omgeving is hier trouwens mooi. Een onvoorstelbaar mooie blauwe lucht, bergen, boerendorpjes en typische bergbewoners. Als we om ons heen keken, leek het net of we terug in de tijd waren gegaan. Vrouwen met manden op hun hoofd en hun baby in een draagzak op de rug. Mensen die zwoegen op het land, kinderen die spelen met simpel speelgoed. Een compleet andere wereld. Maar, we kwamen hier voor de Gunung Bromo. 's Nachts om 03.30 uur zijn we gewapend met een zaklamp en heel veel kleren aan, samen met Jan en Maria (twee Nederlanders die we al eerder hadden ontmoet) op pad gegaan om de Bromo te beklimmen. Na een uur lopen stonden we onderaan de Bromo. Gelukkig konden we met een trap naar boven. Toen we boven waren, kwam al snel de zon op. Het was allemaal heel apart. We stonden boven de krater en zagen daar allemaal rook uitkomen (wat behoorlijk stonk naar zwavel) en om ons heen zagen we alleen maar een kale grijze vlakte en een aantal vulkanen. Zo raar om ineens in het licht te zien waar je doorheen bent gelopen. Een ding is zeker: Bromo is echt de moeite waard.

Maar wat nu, we hadden geen idee wat we nu moesten gaan doen. Wordt het Bali of blijven we toch nog op Java? Na lang nadenken hebben we besloten om naar Yogyakarta (Yogya) te gaan. Hier heeft een aantal maanden terug een verschrikkelijke aardbeving plaatsgevonden die aan meer dan 6000 mensen het leven heeft gekost. Twaalf uur hebben we er over gedaan om van Bromo naar Yogya te rijden. Een verschrikkelijke busreis, maar achteraf zeker de moeite waard. Hoewel de gevolgen van de aardbeving nog duidelijk te zien zijn, blijven de mensen positief. Ze zijn erg blij dat er zo langzamerhand weer toeristen komen, want voor veel mensen betekend dit weer geld om van te leven. Yogya is een leuke stad. Normaal gesproken is dit de toeristenstad van Java, maar daar is op dit moment niet veel van te merken. Er is hier genoeg te doen om je een paar dagen te vermaken. Een van de dingen die we hebben bezocht is de Borobudur. Samen met Bromo is dit de highlight van Java. Helaas viel het ons een beetje tegen. Wij dachten dat het een behoorlijk tempelcomplex was, maar het bleek maar om 1 tempel te gaan. Van tevoren dus eerst even lezen, voordat we ons ergens heen laten sturen.
In Yogya worden veel kunstvormen uitgeoefend. Wij hebben een kijkje genomen in een Batik atelier. Batik is een kunstvorm waarbij er geverfd wordt met olie en wax op een katoenen doek. Heel interessant om te zien en uiteraard hebben we ook nog een doekje gekocht. Een andere kunstvorm is Wajang Kulit. Dit zijn een soort van poppenkastpoppen gemaakt van leer, maar dan plat. Het is een heel precies werkje om deze poppen uit te hakken en te beschilderen. De Wajang Kulit show is super om een keer gezien te hebben. Je zit in een grote zaal en in het midden staat een wit scherm. Aan de ene kant van het scherm zit een heel orkest muziek te maken en een man die de poppen beweegt en de tekst opleest. En aan de andere kant van het scherm kan je dan het schaduwspel zien. Ja, je moet toch wat als je geen GTST kan kijken.

Vandaag is onze laatste dag in Yogya. Vanavond vliegen we naar Bali. Eerst zouden we met de bus gaan, dit zou ongeveer 20 euro per persoon kosten, maar dan doe je er zo'n 16 uur over. Nu betalen we ongeveer 16 euro en doen we er een uur over. Makkelijke keus toch? Op Bali zullen we 7 weken blijven, dit moet geen probleem zijn. Tot nu toe vinden we Indonesie echt geweldig. De mensen zijn supervriendelijk, de guesthouses zijn perfect en de natuur is prachtig.

Tot de volgende keer op Bali!!!

• 07 Augustus 2006 - 08:07

Gertie Anja Jeffrey En Merle:

Hoi daar saampjes.
    Wat vliegt de tijd toch we zijn al weer twee maanden verder.En jullie hebben al gezien en bewonderd wat een ander in heel z'n leven niet ziet. We genieten erg van jullie verslagen en alle mooie foto's die jullie toevoegen. Onze vakantie zit er helaas al weer op.Ik zal jullie binnenkort eens even weer een paar foto's van rosa sturen.Die dame groeit flink maar dat zul je op de foto's gauw genoeg zien.
    Nou groetjes daar en veel plezier de komende 7 weken op Bali. Doeiiiiii

• 07 Augustus 2006 - 16:08

Gerard En Dineke:

wat een prachtige foto's,
    heel wat anders dan onze vakantie in frankrijk, maar wij hebben ook genoten samen met Fred,(50 geworden) Gerda,Dik en Wilma en de kids een hele club dus kun je wel nagaan dat dat ook erg gezellig was. zelfs Annelies en Alfred zijn nog een weekje geweest. bijna een familie reunie dus
    maar voor ons zit het er weer op. voor jullie een fijne tijd op Bali

• 07 Augustus 2006 - 22:01

Bets Van De Timmermensjes:

heeeey, het ziet er echt gaaaaf uit.we hebben de vakantie er op zitten, heerlijk een week en iets in frankrijk.nog geen foto van ine, maar dat probeer ik snel. kus en heb het fijn.bets

• 08 Augustus 2006 - 20:00

Mouse En Miriam:

zo te zien weinig palmbomen en witte stranden op java,we hopen dat het jullie goed vergaat op bali.chaio

• 09 Augustus 2006 - 20:08

Hermhen:

hele mooie fotos heb je daar gemaakt vooral met die huisjes maar hoeist daar dan met mij is het goed groetjes jullie neef hermhen

• 11 Augustus 2006 - 06:58

Albin & Astrid:

Ha wereldreizigers,

Mooi verhalen en prachtige foto`s! We krijgen zo wel een hele goede indruk van jullie ervaringen. Veel plezier samen. Groeten albin en Astrid

• 11 Augustus 2006 - 13:49

Jeroen En Floor:

Een berichtje vanuit Bali. We verblijven op dit moment in dezelfde stad als jullie. Hopelijk lukt het nog om iets af te spreken! Bali is geweldig. Wij hebben hier 18 dagen rondgereisd en jullie hebben 7 weken de tijd... Heerlijk, geniet ervan en hopelijk kunnen we 1 deze dagen nog even live bijkletsen en ervaringen uitwisselen. Liefs Floor

• 12 Augustus 2006 - 15:16

Maurice:

Hartelijk dank voor jullie kaartje

• 12 Augustus 2006 - 16:06

Jaap, Diny En Kids:

als we alles zo lezen hebben jullie de tijd van je leven. we zijn net terug van vakantie, regen en nog eens regen in holland. nou de groetjes, tot een volgende keer.

• 14 Augustus 2006 - 18:46

Ine:

hoi Dennis,
    Ik heb erg gelachen om de borobudennis. Leuk om te zien dat jullie er veel lol hebben. En natuurlijk blijf ik het ook geweldig vinden om jullie lollige en avontuurlijke verhalen te lezen. Groetjes aan m`n zusje. Ine

• 14 Augustus 2006 - 19:08

Rosa,john En Ingrid:

dag tante henrike en ome dennis alles goed daar hier wel ik ben al heel erg gegroeid dat zul je binnenkort wel zien op de nieuwe foto,s ik denk dat ik bijna al 6 kilo weeg veel he moet ook want ik moet goed groeien met mijn papa en mama gaat het ook heel goed mama moet al bijna weer aan het werk en heeft er heel veel zin in vrijdag ga ik naar opa en oma toe want papa en mama hebben een bruiloft en ik ook een heel klein beetje nou tot de volgende keer groetjes van ons allemaal

• 15 Augustus 2006 - 19:51

Chantal:

Hoi hoi,

Bdankt voor jullie kaart!! Heel leuk! Mooi hoor deze foto\'s. Ben wel jaloers. Zijn jullie eigenlijk ook nog in Bandung (Java) geweest?? Komt de familie van Tom vandaan. Nou spreek jullie gauw. Liefs Tom, Levi en ikke

• 17 Augustus 2006 - 02:41

Angela Hoddenbach:

Hoi Dennis en Henrike
    Wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt, dan moet het in het echt vaak nog mooier zijn.
    Heel jammer dat we elkaar niet meer gezien hebben.
    Wij hadden uiteindelijk 10 uur vertraging dus het was toch niks geworden.Andrea en ik zitten nu nog 2 nachtjes in Kanchanaburi te relaxen voordat we naar Phuket gaan waar voor Andrea de 21e haar stage gaat beginnen. Ik blijf dan nog een tijdje bij haar en dan ga ik weer naar nederland. Heel veel plezier in Bali. Een super mooi land vonden wij, dat zal wel wederzijds zijn.
    groetjes van Andrea en Angela

• 20 Augustus 2006 - 08:38

Ronald Hoddenbach:

Hallo henrike en Dennis, toch wel en beetje jalours op jullie, ik ben helaas al weer thuis en heb Angela nog 4 weken in thailand achter gelaten samen met onze oudste dochter. Bali zal er wel weer op zitten op dit moment maar ik hoop dat jullie een schitterende tijd maken en zullen maken. Nog veel plezier aldaar. Groetjes Ronald

• 21 Augustus 2006 - 16:01

JB:

Heeeeeeeeeeeeeee Dennieeeeeeeeeeeeee

We zijn weer begonnen alles goed daar ziet er goed uit Groeten