Pappaaa en Mammaaa - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Pappaaa en Mammaaa - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Pappaaa en Mammaaa

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

25 November 2006 | Thailand, Kanchanaburi

Na 2 maanden van koel weer, zijn we nu weer beland in de hitte van Azie. Ook pappaaa en mammaaa van Gelder hebben de kou ingeruild voor de warmte. Afgelopen zondag hebben zij hun kinderen en kleinkinderen in verwarrende toestand achtergelaten op Schiphol. Voor het eerst in hun leven zullen ze het 2,5 week zonder hun (o)pa en (o)ma moeten stellen. Voor pappaaa en mammaaa is dit geen probleem. Zij hebben hier inmiddels al een leger aan kinderen opgebouwd. Door iedereen worden ze aangesproken met "pappaaa en mammaaa". Onze pappaaa is van een stoere klusser veranderd in een fotomodel. In slechts 4 dagen tijd zijn ze al 'de attractie van Thailand'.

Voor het eerst in 16 jaar tijd hebben mijn ouders weer de stap gewaagd om Nederland te verlaten. Nee, ze konden nu geen excuus meer bedenken om niet op vakantie te gaan. Mijn vader is met pensioen, de klusjes in huis zijn gedaan. Niets kon ze meer tegenhouden. En zo stonden Dennis en ik afgelopen maandag te wachten op het vliegveld van Bangkok. Het weerzien met mijn ouders was erg leuk. En ja... er zijn een paar traantjes gevallen. Maar het gekke is dat het na een paar minuten al weer zo gewoon is. Net of je elkaar nooit gemist hebt. Toen de tranen opgedroogd waren, moest moeder Mien natuurlijk eerst even een sigaret roken. Pas daarna kon de echte reis beginnen. Met de taxi zijn we naar Ayutthaya gegaan, de historische hoofdstad van Thailand. De eerste dag hebben we hier niets meer gedaan, omdat mijn ouders natuurlijk best moe waren van de lange reis. Toen ze na de eerste nacht in Thailand weer op en top fit waren, stond er meteen al een drukke dag op ze te wachten. We zijn 's ochtends al op tijd begonnen met een fietstocht langs de tempelruines van Ayutthaya. Dit vonden mijn ouders erg mooi. We hebben hier zo'n 2 uur rondgefietst. Dit bleek toch iets teveel van het goede als je niet aan de hitte en drukte van Azie gewend bent. Mijn moeder heeft door het fietsen een lichte zonnesteek opgelopen. Maar een uurtje liggen op bed met de ventilator op de hoogste stand doet wonderen. Gelukkig maar, want 's avonds stond er een boottocht op ons programma. Met een longtailboot zijn we over de rivier rondom Ayutthaya gevaren. We zijn onderweg gestopt bij een aantal mooie tempels. Ook konden mijn ouders tijdens de boottocht zien hoe de Thaise bevolking leeft; in houten paalhuisjes op het water. Van alle kanten werd er naar ons gezwaaid. De Thaise bevolking is zo ontzettend vriendelijk. Ook mijn ouders hebben dit nu ondervonden.

Vanaf Ayutthaya zijn we met de lokale bus naar Kanchanaburi gegaan. Vier uur lang hobbelen met luide Thaise muziek op de achtergrond, onder het genot van varkensstokjes met sticky rice. Mijn ouders vonden het prachtig. Toen we in Kanchanaburi bij Pong Phen guesthouse aankwamen, werden we met open armen ontvangen door het personeel dat inmiddels goede vrienden van ons zijn geworden. Ook zij waren erg blij dat pappaaa en mammaaa zijn meegekomen.

In Kanchanaburi hebben we weer een poging gewaagd om te gaan fietsen. Dit keer geen zonnesteekellende, maar een ketting van de fiets af en wel die van mij. We zouden naar het JEATH oorlogsmuseum gaan, maar toen we er bijna waren vloog mijn ketting eraf. Een Thaise jongen heeft er alles aan gedaan om een schroevendraaier te vinden. Na lang zoeken en een hele poos prutsen, heeft hij mijn ketting er weer op gekregen. En dus konden we na enig oponthoud het museum bezoeken. Vanaf het museum zijn we verder gefietst naar de oorlogsbegraafplaats waar meer dan 1000 Nederlanders begraven liggen. En tot slot hebben we de bekende brug over de River Kwai bezocht. Een dag geschiedenis dus, echt heel indrukwekkend.

Gisteren ben ik een dag alleen met mijn ouders op pad geweest. We hebben eerst de Sai Yok waterval bezocht. Deze is niet heel groot, maar wel heel mooi. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het Hellfire Pass oorlogsmuseum en hebben we de Hellfire Pass gelopen. Hier zijn nog originele stukken te vinden van de Thailand-Birma spoorlijn die in de oorlog is aangelegd. We zijn ook naar de Hot Springs geweest. Een warmwaterbron met uiteraard heerlijk warm water. En om af te koelen konden we een duik nemen in de naastgelegen rivier. Mijn vader vond het allemaal echt geweldig. Ik geloof dat hij wel had gewild dat hij in Thailand geboren was. Hij heeft het er zelfs al over om het huisje in Spoolde te verplaatsen naar Thailand. Als afsluiting van de dag zijn we nog een stukje met de trein geweest. Eerste en tweede klasse kennnen ze hier niet. Nee, alleen maar houten bankjes. Maar wel een prachtig uitzicht.

Ja, pappaaa en mammaaa vermaken zich hier prima. Ze genieten volop van de Thaise cultuur en de prachtige natuur. Onze dagen zijn druk en vol en de tijd vliegt voorbij. Vandaag lassen we maar even een rustdag in. We moeten ons weer even opladen voor de dagen die nog volgen, want we hebben nog een flink programma voor de boeg.

TOT GAUW!!!

• 25 November 2006 - 07:35

Sonja En Brian:

wat een super leuk verhaal, weer genoten hoor!! brian vond de foto's ook erg leuk, wat een prachtige omgeving, jullie boffen maar!!!! papaaa en mamaaa geniet ervan, veel plezier en we hopen gauw weer wat te lezen.
    liefs uit regenachtig hasselt

• 25 November 2006 - 07:45

Jan En Jannie:

Volgens mij hebben henk en mien heel wat te vertellen als ze terugkomen, (en moeten ze bijkomen van de drukke reis).maar zover is het nog lang niet ,geniet eerst nog maar van alle mooie dingen daar in thailand..

• 25 November 2006 - 09:57

Dineke:

Hoi allemaal, fijn dat jullie er zo genieten, volgens mij kunnen Henk en Mien beter bij boeken, kunnen ze goed wennen aan het klimaat en lekker fietsen, of doen jullie dat straks in nederland nu ook??? heel veel plezier nog en geniet ervan groetjes gerard en dineke

• 25 November 2006 - 11:00

Ine:

heeeeeeeeey pappaaaaaaaa en mammaaaaaaa, jullie komen toch wel weer terug, hè? Hasselt is een stuk saaier zonder jullie. Liefs, Ine

• 25 November 2006 - 12:22

Charis:

hooooooooi
    fijn dat jullie het leuk hebben.. maar wel weer terug komen he want anders is het veelste saai!!! en erg leuke foto's!!!henrike heeft leuk topje aan!!krijg ik die als je terug bent:P
    dikke kus charisssss.

• 25 November 2006 - 13:26

Bets:

geweldig die foto van opa die staat af te koelen, wat leuk dat jullie allemaal zo genieten, kwam graag even met Ine een kopje thee drinken, maar ja we sparen...hhf, groetjes uit somber Hasselt(het weer hoor, wij niet)

• 25 November 2006 - 13:38

Chantal:

Geweldig weer!!!
    Hier is het vandaag ook warm... 17 graden.. maarja wel regenachtig, niks aan!
    Liefs

• 25 November 2006 - 17:19

John, Ingrid En Rosa:

hallo daar
    alles goed daar zo te zien op de foto's wel erg mooi en het eten dan is dat nog wat hier gaat ook alles goed en wat vond henrike van rosa vindt ze de pasfoto mooi die ik heb meegegeven hebben opa en oma ook al verteld dat ze mega groot in de etalage hangt bij tuinman erg mooi nou ik hoop dat jullie gauw weer wat terug sturen groeten uit een winderig hasselt

• 26 November 2006 - 21:21

Janine:

Fam. v. Gelder en Dennis natuurlijk...een onwijs gave vakantie....super leuk te lezen en de foto's zijn zo herkenbaar aangezien wij daar ook zijn geweest... GENIET ZE..

• 26 November 2006 - 21:47

Herman En Jansje:

t'Jonge je zult dit op je oude dag maar mee maken.We wensen jullie nog een hele fijne tijd met elkaar,geniet er van.Groetjes uut Hasselt

• 27 November 2006 - 11:23

Jan Van Gelder:

hier vanuit zwolle, ziet er mooi uit allemaal ,beter dan hier ,momenteel zou zeggen geniet er van groetjes vanuit zwolle cris en diana,en thobias en jan van gelder

• 27 November 2006 - 14:55

Arjon & Jannie :

Henk & Mien,
    Fijn dat jullie het daar zo naar de zin hebben. Geniet er maar lekker van met z'n vieren.

Groetjes en tot gauw!

• 27 November 2006 - 16:35

Jan En Janny Engelsm:

Fijn dat jullie samen zo genieten de foto's zijn prachtig,als je ouders terug komen is het vast even wennen geniet nog lekker samen groeten jan en janny

• 27 November 2006 - 19:59

Kim En Charis:

hooihooi
    hoe gaat het daar met jullie?? hier gaat alles goed. kim is zaterdag 2 december jarig en krijgt leuk cadeau.. we houden zondag sinterklaas.. hier gaat alles heel erg goed. we hopen dat jullie het daar heel leuk hebben en daar ook een beetje een sinterklaas feest houden want dat is altijd wel leuk he... dikke kus van kim en knuffel van charisxxx.

• 28 November 2006 - 13:53

Dennis:

Voor meer verhalen kijk op "henk&mien.waarbenjij.nu"

• 28 November 2006 - 15:38

Je Weet Wel Wie:

mooie verhalen en foto,s.
    Je kunt wel zien dat ze het erg naar hun zin hebben.

• 29 November 2006 - 14:15

JB:

Heeee Dennieeeee

Heeft mam's het al gehoord,er is een grote ramp in Nederland gebeurd.

Frans Bauer heeft een poliep op z'n stemband.
    En het (ergste) hij mag 3 maand niet optreden.
    Nou vertel het nieuws maar voorzichtig

Groeten

• 01 December 2006 - 20:02

De 5 Timmermanntjes:

het is alweer vrijdag, geniet nog even van en met elkaar, groetjes uit hasselt;)

• 04 December 2006 - 13:52

Charlot :

Hallo allemaal,
    Nou zie dat jullie het erg naar je zin hebben. Leuke foto's en leuke verhalen. En zie dat het ook wel wat voor je vader en moeder is daarzo ;) ! Nog veel plezier !
    Groetjes charlot