Strand en opstandig zand - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Strand en opstandig zand - Reisverslag uit San Juan del Sur, Nicaragua van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Strand en opstandig zand

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

16 Maart 2011 | Nicaragua, San Juan del Sur

Het wordt zo langzamerhand wel weer eens tijd voor een verhaal. De tijd vliegt voorbij, maar eigenlijk is er weinig om over te schrijven. We zijn de laatste 2 weken voornamelijk lekker lui geweest.

Vanaf Antigua zijn we met een klein toeristenbusje naar El Tunco in El Salvador gereden. We hadden ontzettend veel geluk, want wij waren de enige die dag die bedacht hadden om naar El Salvador te gaan. Normaal gesproken zit je echt opgepropt in zo’n busje en kan je je benen bijna niet kwijt, maar nu hadden we dus alle ruimte. Heel fijn natuurlijk zo’n busje voor jezelf, maar dan moet die wel starten. En daar had ons busje toch een beetje problemen mee zo op de vroege ochtend. Na een half uur prutsen aan de accu was een klein duwtje genoeg om de bus weer aan de praat te krijgen. We waren Antigua nog niet uit of het volgende probleem diende zich aan. BOEM! Auto achterop. In Guatemala doen ze niet zo moeilijk over een deuk meer of minder, dus we konden vrolijk weer verder rijden richting de grens. De grensovergang tussen Guatemala en El Salvador stelde echt niks voor. We waren de enige aan het loket en binnen een mum van tijd reden we in El Salvador. Na een rit van 5 uur kwamen we aan in El Tunco. We waren meteen ontzettend verrast door dit dorpje. El Tunco ligt aan de Grote oceaan en is een echt surfersparadijs. Overal waar je kijkt zie je surfers in het water. De golven zijn hier dan ook enorm. Omdat de meeste mensen hier komen om te surfen en dus de hele dag in het water liggen, heb je het strand bijna voor jezelf. Een heel bijzonder strand overigens, want voor de verandering hadden we dit keer geen wit of goudkleurig zand maar echt zwart zand. Misschien niet het bountystrand waar je normaal gesproken van droomt, maar wij vonden het eigenlijk wel heel erg mooi. Alleen het was wel ontzettend heet aan de voeten. Behalve het strand was er in El Tunco niet zoveel te doen. We hadden een heerlijke kamer met een veranda inclusief hangmat en binnen 3 tellen stonden we op het strand. Dus ja, wat wil je nog meer?

Vanaf El Tunco zijn we met de lokale chickenbus naar de hoofdstad San Salvador gegaan. Onderweg kwamen er een paar keer mannen in de bus die complete bijbelteksten voordroegen. Maar ja, ons Spaans is niet zo goed dus we hebben er weer niks van opgestoken. San Salvador was voor ons slechts een tussenstop. We kwamen hier ’s middags aan en hebben meteen bustickets geboekt voor 5.00 uur de volgende ochtend. San Salvador is namelijk niet echt de meest veilige stad en eigenlijk wil je hier liever niet naartoe. Om de internationale bus naar Nicaragua te pakken hadden we helaas geen andere optie dan een nachtje in San Salvador te blijven. Direct naast het busstation was een hotel, dus we konden ’s ochtends via een halletje zo van het hotel naar het busstation dat bewaakt werd door een meneer met een enorm geweer. Wat dat betreft is San Salvador geen uitzondering hoor. Overal in Midden-Amerika worden winkels, banken, hotels e.d. continue bewaakt door mannen met enorme geweren. Hierdoor krijg je toch een beetje het idee dat het hier niet echt veilig is op straat.

Om 5.00 uur ’s ochtends zijn we dus vertrokken richting Managua, Nicaragua. We moesten 2 grensovergangen door. Die van El Salvador – Honduras en Honduras – Nicaragua. Gelukkig werden alle grensformaliteiten afgehandeld door de busmaatschappij en hoefden we zelf niet in de rij te staan. We waren al in Managua vlak voor het eindpunt toen onze bus het begaf. Omdat we nog verder wilden reizen naar Granada dachten we gewoon uit te stappen en een taxi te nemen naar het busstation. Daar was onze buschauffeur het niet mee eens. Hij wou onze tassen niet pakken en we moesten maar een momentje geduld hebben. Uiteindelijk hebben we een uur stilgestaan en werden we opgehaald door een vervangende bus die ons in 10 minuten naar het busstation bracht. Dit bleek een ander busstation te zijn dan we in gedachten hadden, dus moesten we alsnog een taxi nemen naar het juiste busstation. Hier hebben we na lang wachten een overvolle bus genomen naar Granada. Na een dag van 16 uur reizen kwamen we daar ’s avonds rond 20.00 uur eindelijk aan.

Granada is best een leuke stad. Een hoofdstraat met veel terrasjes, een gezellig plein en een prachtige kerk. Het is alleen wel een beetje nep. Op de plekken waar de toeristen komen ziet alles er echt op en top verzorgd uit, maar wandel je iets verder dan de toeristenstraten dan is het een grote puinhoop. Na 1 dag rondslenteren hadden we het wel gezien en zijn we verder gegaan. In een overvolle chickenbus zijn we naar San Juan del Sur gereden, een badplaats aan de Grote oceaan. Helaas is het alleen bijna niet te doen om hier aan het strand te liggen. Binnen een mum van tijd zitten mond, haar, ogen en oren vol zand. Het lijkt hier wel de Sahara. Morgen pakken we onze tassen weer en dan vertrekken we naar Costa Rica. Weer een vlaggetje erbij!

Tot de volgende keer maar weer!

Voor foto`s klik op de volgende link: http://picasaweb.google.nl/dennisenhenrike

• 17 Maart 2011 - 07:12

Annelies:

Ha Dennis en Henrike!

Wat een mooi verhaal weer! Heerlijk om te lezen! Geniet er nog even van want over een paar weekjes is het al weer voorbij, als het goed is krijgen jullie natuurlijk als jullie terugkomen een wolk van een nichtje of neefje! Dat is ook iets om naar uit te kijken!
    Hier is verder alles nog rustig en met nog 3 weken te gaan groei ik gestaag verder naar het maatje regenton.....
    Nou, heel veel plezier nog en geniet er nog even van!!

Groetjes!!

• 17 Maart 2011 - 09:34

Chantal:

Klinkt uiteraard weer goed!!! Wat een belevenissen weer! En het is ook allemaal zo relaxt. HEERLIJK!
    Hier alles goed, ik groei goed. Nog 6 weken werken en dan een half jaar verlof, kan niet wachten..
    Nu hier nog mooi weer en dan zit ik helemaal gebakken.
    Kom ik straks lekker naar Spoolde toe om een " terrasje" te pakken!

Liefs van ons!!

• 17 Maart 2011 - 10:04

Jan En Jannie:

Weer een vlaggetje erbij!
    Toe maar.......

Hoeveel mogen we er samen weer opnaaien??

Er blijft volgens mij geen stukje tas meer over.

Liefs Pa en Ma

• 17 Maart 2011 - 12:00

Dineke:

Hoi Dennis en Henrike,

hoezo lekker luieren, het lijkt me toch zeer vermoeiend al dat reizen en wachten en hobbelen in zo'n bus
    dus dan is het wel lekker op het strand natuurlijk
    de tijd vliegt inderdaad, nog maar 3 weken, dan krijgt Annelies haar baby als het goed is en even later Ine, dus allemaal leuke dingen om naar uit te kijken.
    heel veel plezier nog en groetjes uit

Hellendoorn

• 24 Maart 2011 - 17:33

Lon En Jw:

Hééé!
    Nou hier is een einde gekomen aan die ellendige winter, jullie kunnen met een gerust hard weer op huus an!

Jullie reizen wat af, heel herkenbaar. Op zoek naar dat ene perfecte plekje, zeker? We zijn benieuwd hoe Costa Rica is, daar zouden we ook wel graag nog heen willen.

• 24 Maart 2011 - 20:15

Gjalt En Natasja:

He levensgenieters, overal al weer gezeten lees ik wel. Prachtige belevenissen. Geniet er nog even van. Wij zien jullie. Hier alles ok. Jolieke alweer ruim 19 maand. Gaat snel he. Groetjes Gjalt en Natasja