Siëstas en watermeloenen - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Siëstas en watermeloenen - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Siëstas en watermeloenen

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

20 Februari 2011 | Mexico, Mérida

Ons vorige verslag zijn we geëindigd in Mexico en daar zitten we nu nog steeds. Onze reis door een klein stukje Mexico zijn we begonnen in Tulum, een superrelaxed badplaatsje. Tulum ligt vlakbij Cancun en Playa del Carmen. Dit zijn twee vakantieoorden die ook veel Nederlanders bekend in de oren zal klinken. Wij hadden niet zo heel veel zin in hordes veel te rode vakantiegangers met een sombrero op hun hoofd, dus hebben we gekozen voor Tulum. Tulum is meer een backpackersplaatsje. Het ligt op ongeveer 4 kilometer van, naar het schijnt, één van de mooiste stranden van Mexico. En eerlijk is eerlijk het strand van Tulum is ook inderdaad beeldschoon. Wit zand, een echte helderblauwe zee, honderden palmbomen, een paar hutjes, pelikanen die over je heen vliegen en genoeg ruimte om je strandlaken neer te leggen. We hebben hier echt even genoten van zon (en regen), zee en strand. In Tulum kan je ook oude Maya ruïnes bezoeken. Op zich stellen de ruïnes zelf niet zoveel voor, maar de locatie aan zee maakt het zeker de moeite waard. Wat ook gaaf was, waren de leguanen die hier overal rondliepen. Prachtige beesten, heel fotogeniek ook. Ze vonden het prima om voor onze camera te poseren. Vanuit Tulum hebben we ook de Coba ruïnes bezocht. Coba ligt op een uurtje rijden van Tulum. De Coba ruïnes waren echt een enorme tegenvaller. Volgens onze Lonely Planet bevindt deze oude Mayastad zich ver in de tropische jungle. Dit viel toch een beetje tegen. Wij hadden ons voorbereid op een pittige tocht, maar we hadden toch meer het idee dat we een wandeling aan het maken waren door het Staphorsterbos. Van de ruïnes was ook niet zoveel meer over. Eén ruïne was nog wel de moeite waard, een 42 meter hoge piramide. Vanaf de top hadden we een prachtig uitzicht over het Staphorsterjunglebos. Misschien zijn we ook wel erg verwend met de prachtige ruïnes die we in Zuidoost Azië hebben gezien. Ik denk dat het ook wel een nadeel is dat we al zoveel gezien hebben van de wereld. Je wordt een beetje verwend en bent niet zo snel meer onder de indruk van dingen. Het absolute hoogtepunt van ons bezoekje aan Coba was dat we een krokodil hebben gezien of eigenlijk twee. In een meer vlakbij de ruïnes zag Dennis wat drijven. Na goed kijken bleek dit dus een krokodil te zijn. Een poosje later zag Dennis weer een krokodil. Dit keer wat dichterbij. Hij lag heel stil in het moeras. We hebben ons leven gewaagd en hebben de krokodil van dichtbij bekeken. Eigenlijk zijn het ontzettend lelijke beesten, maar ach hij lag zo lief te slapen (jaja) daar moesten we even een foto van maken.

Op dit moment zijn we in Merida, een stad op 4 uur rijden van Tulum. Merida is een mooie stad met veel koloniale gebouwen en gezellige pleinen waar altijd muziek en dans is. En wat helemaal geweldig is: Er is hier gewoon een echte grote supermarkt. Na 4 weken bijna geen fatsoenlijke winkel gezien te hebben, was ik echt zooooooo blij. Volgens Dennis zo blij als een kind in een snoepwinkel. En ook Dennis was blij, want er bleek een echte broodafdeling te zijn. Heerlijke verse broodjes, donuts, muffins en koekjes. En als klap op de vuurpijl ook nog Goudse kaas. Ons geluk kon niet op. En dan hebben we in Merida ook nog eens een superleuke slaapplek gevonden bij Jan (Belg) en Linda (Mexicaanse). Drie jaar geleden zijn ze vanuit België naar Mexico verhuisd om een hotelletje te starten. Dit is echt ontzettend goed geslaagd. We hebben een ontzettend schone kamer. Het is zelfs zo schoon dat ik mijn lakenzak in de backpack heb laten zitten. Ik durf hier zelfs gewoon onder de dekens te slapen. En dat is echt een wonder! Maar wat wil je met zo’n mooi dekbed als hier. Een dekbed met allemaal kleurige en geurige watermeloenen. Na al die weken heb ik eindelijk weer eens echt goed geslapen. En na zo’n heerlijke nacht in ons watermeloenenbed, verwend Jan ons ook nog eens met een heerlijk ontbijt inclusief een stuk watermeloen.

Het was onze bedoeling om 3 nachten in Merida te blijven, maar uiteindelijk zijn we hier nu al 6 nachten. We hebben elke ochtend hele plannen, maar temperatuur is hier zo hoog en de hangmatten zijn hier zo fijn dat we regelmatig een hele dag siësta houden. Als de temperatuur dan weer wat gedaald is, gaan we erop uit. Vooral ’s avonds is er in Merida genoeg te doen. Elke avond is er op één van de vele gezellige pleinen wel iets van muziek en dans. De ene keer speelt er een big band en swingen alle oudjes de pan uit. Een andere keer is het een Braziliaanse groep die capoeira beoefenen met begeleiding van de drums. Een gezellige boel dus hier in Merida.

Maar aan alles komt een einde, zo ook aan ons bezoek in Merida. Vanavond pakken we de nachtbus naar Palenque. Hier gaan we voor de laatste keer Maya ruïnes bezoeken. We gaan nog 1 keer een poging doen om hiervan onder de indruk te zijn. Dan is het is de bedoeling dat we dinsdag doorgaan naar San Cristóbal de Las Casas en daarna is Guatemala aan de beurt.

Tot de volgende keer!

Voor foto`s klik op de volgende link: http://picasaweb.google.nl/dennisenhenrike

• 20 Februari 2011 - 16:48

Charis:

HoiHoi,,

Wat een mooi verhaal weer,,

Ik vind het fijn dat je toch de mensen even stiekem laat zien dat ik ben langs gekomen in mijn kever (dat was niet de afspraak).

En de krokodillen foto is ook erg mooi,, ik zal het alleen eng vinden om daar zo van dichtbij een foto te maken!

Succes met het inpakken vanavond en veel plezier in de andere stad waar jullie naar toe gaan!!

Dikke kus

• 20 Februari 2011 - 17:09

Annelies:

Heeeeeeeeerlijk weer zo'n zonnig verhaal, terwijl ik hier al de hele week flink loop te snotteren......
    Wat een lef zeg, die krokodillen, ik had me nog wel een keer bedacht hoor!
    Heel veel plezier en geniet van je watermeloenenbedje!!

xxx

• 20 Februari 2011 - 17:35

Jan En Jannie:

Hey,
    Een hele goede reis met de nachtbus,(scheelt weer een overnachting)

Nog even en dan........... op naar Guatemala!!
    Veel plezier op jullie verdere reis.

xxxx Pa en Ma.

• 20 Februari 2011 - 17:50

Roelien En Erik:

Staphorster bos is ook mooi... ;) Maar de maja ruines van Chitzen Itza zijn veel mooier. Daar kun je wel erg van onder de indruk raken. Het nadeel is alleen dat dit midden op het schiereiland ligt en je dus al een paar uur een jeepsafari hebt om er te komen... Veel plezier in ieder geval nog en ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag! Nog geen majorettes in Merida gespot? :)

Groetjes

• 20 Februari 2011 - 19:32

Chantal:

Wat een ervaring weer!! Klinkt allemaal weer super!!! Hier alles goed, wel errug koud! Voor ons helaas geen siesta in een hangmat...
    Geniet ervan heh!!

Liefs van ons

• 21 Februari 2011 - 11:55

Gerard En Dineke:

hoi Dennis en Henrike,

mooi verhaal weer hoor. wij hebben ook al weer zin om met de camper weg te gaan door jullie verhalen, maar het is nog net iets te koud.
    nog even geduld dus. geniet nog maar want het zo weer tijd richting huis te gaan

groetjes uit Hellendoorn

• 25 Februari 2011 - 20:59

Lon En Jw:

goed bezig! Als jullie indrukwekkende ruines willen zien adviseren wij Tikal in Guatemala. De brul-apen krijg je er gratis bij! Hier is het 2 graden, mistig en af en toe en prachtige regenbui. Jahaa, dat missen jullie maar mooi!
    Succes met de travels!