Altijd blijven lachen - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu Altijd blijven lachen - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Dennis, Henrike en Ella Overkempe - WaarBenJij.nu

Altijd blijven lachen

Door: Henrike

Blijf op de hoogte en volg Dennis, Henrike en Ella

02 November 2010 | Thailand, Sukhothai

Vanuit de extreem droge woestijn van Jordanie, zijn we gevlogen naar het extreem natte Thailand. Uiteraard zijn we ons bezoek begonnen in Kanchanaburi. De eerste dagen dat we hier waren, werden we verrast door enorme moessonregens. Oke, we wisten dat oktober de heftigste maand van het regenseizoen was, maar dat het zo hard en lang achtereen zou regenen dat hadden we niet verwacht. We zijn vaak in Thailand geweest en we hebben vaak een tropische regenbui meegemaakt, maar dit was voor ons ook nieuw. De gordijnen die horizontaal wapperen in plaats van verticaal naar beneden hangen, dat is toch een vreemde gewaarwording. Slippers uit en op je blote voeten tot aan je enkels door de plassen moeten lopen is ook geen pretje. Zeker niet als je weet wat voor ongedierte hier allemaal leeft. Gelukkig voor ons duurde deze heftige regen in Kanchanaburi maar een paar dagen en konden we daarna weer genieten van stralend weer. Andere mensen hadden niet zoveel geluk. Door de enorme moessonregens die er in het hele land zijn gevallen, kampt Thailand op dit moment met de ergste overstromingen in 50 jaar. In Kanchanaburi hebben we veel foto's gezien in de krant en ook op tv waren de overstromingen het gesprek van de dag. Ook in Hasselt waren de mensen goed op de hoogte. We hebben begrepen dat een aantal mensen zich een beetje zorgen om ons hebben gemaakt. Nergens voor nodig, wij redden ons wel.

Hoog en droog hebben wij ons zoals gewoonlijk prima vermaakt in Kanchananburi. We zijn hier in verband met de overstromingen wel iets langer blijven hangen dan de bedoeling was. Uiteindelijk zijn we na 2,5 week Kanchanaburi vertrokken naar Ayutthaya. Het water had toen het hoogste punt bereikt en volgens de Thai viel het allemaal wel mee en konden we gerust die kant op. En inderdaad, in het centrum van Ayutthaya viel het allemaal wel mee, maar een paar honderd meter buiten het centrum zijn we toch best geschrokken van wat we zagen. Hele straten stonden onder water, huizen tot aan het dak aan toe. Mensen liepen tot hun middel door het water of ze probeerden met een kano hun huis te bereiken. Een man die een teil achter zich aan trok met daarin zijn kindje. Echt heel triest. Ook hele stukken landbouwgrond staan onder water. We zaten in de bus en zagen aan beide kanten alleen maar water, water, water. Met zandzakken wordt geprobeerd om de autowegen vrij te houden. Het is echt een enorme ramp wat de mensen hier is overkomen. En het stomme is dat de Thaise mensen zelf net doen alsof er niets aan de hand is. Ze gaan gewoon naar hun huis en staan tot hun knieen in het water een maaltijd te bereiden. Mensen zitten vanuit hun bootje te vissen. De kinderen nemen het ervan en nemen een verkoelende duik in het vieze water. Nee, chagerijnig zul je de mensen hier niet zien. De Thaise bevolking blijft lachen. Ook in deze tijden doet Thailand de naam " land van de glimlach" eer aan.

Gisteren zijn we met de bus vanuit Ayutthaya naar Sukhothai gereist. We hebben hier in Sukhothai echt een heel fijn guesthouse gevonden. Schoon, heerlijk eten, vriendelijk personeel en gratis internet. En dat voor maar iets meer dan 6 Euro per nacht. Vandaag hebben we Sukhothai met de brommer verkend. Sukhothai staat bekend om zijn prachtige oude tempelruines. We waren heel erg benieuwd, want meestal als iets heel geweldig schijnt te zijn volgens anderen dan valt het ons altijd tegen. Maar nee, de tempelruines hier in Sukhothai zijn echt prachtig. Voor mij waren dit zelfs de mooiste ruines die ik ooit heb gezien. Zelfs mooier dan Angkor Wat in Cambodja. Vooral de Boeddhabeelden die hier nog heel mooi in tact zijn vond ik echt supermooi, maar nu ben ik ook wel een beetje een Boeddhafreak. Elk beeld moet wel 10 keer op de foto. Waar ik ook helemaal blij van werd, was een vijver vol met knalroze lotusbloemen. Echt zo mooi. Ja, ik ben weer helemaal gelukkig hier in Thailand. Normaal ook natuurlijk, maar hier in Thailand voel ik me net een beetje extra gelukkiger. Zal het komen door alle Boeddha's hier? Of zal het komen door de lotusbloemen die symbool staan voor zuiverheid? Misschien komt het wel gewoon omdat ik hier op mijn luie kont kan zitten en niets hoef. Wie zal het zeggen? Ik heb vandaag in ieder geval besloten dat ik geen enkel ander land meer perse hoef te zien. Ik geloof namelijk niet dat er een ander land bestaat dat mij blijer maakt dan Thailand.

Tot de volgende keer! En vergeet niet: Een glimlach kost niks!

Voor foto`s klik op de volgende link: http://picasaweb.google.nl/dennisenhenrike

• 02 November 2010 - 12:29

Roelien En Erik:

Fijn dat het goed met jullie gaat. Ik heb inderdaad nog wel even aan jullie gedacht. Leuke foto's ook! De ruines komen mij erg bekend voor... ;)

Groetjes Roelien en Erik

• 02 November 2010 - 12:44

Dineke:

Hoi Dennis en Henrike, gisteren dacht ik nog het is al erg lang geleden dat we een berichtje van jullie ontvingen, maar gelukkig vandaag toch weer goed nieuws ondanks al die regen daar. wat een prachtige foto's echt genieten op afstand is dat, heel veel geluk nog samen en tot mails

liefs Gerard en Dineke

• 02 November 2010 - 19:56

Linda Stoeten:

Heey Dennis en Henrike

Echt leuk om jullie verhaal weer te lezen!
    Als ik de foto's dan ook bekijk... dan moet ik ook weer helemaal denken aan de leuke vakantie (samen met jullie)
    Ik hoop dat jullie nog een hele leuke tijd gaan beleven in Thailand :-)

Liefs Linda

• 03 November 2010 - 02:36

Andrea:

Klinkt redelijk heftig die overstromingen. Heb er zelf niets van gezien!
    Zal ook eens een keertje in Sukhothai gaan kijken, ziet er mooi uit!
    Tot eind vd maand x x

• 03 November 2010 - 12:04

Rosa En Ingrid:

hallo daar alles goed hier wel ben vandaag voor mijn spataderen geweest en dat gaat allemaal goed vrijdag gaat lieke onder het mes want dan gaan de neusamandelen eruit rosa wil je ook nog wat vertellen hebben jullie het ook leuk daar hebben jullie nog veel last van het water en is dennis nog wel lief tegen jou henrike is ook liefgroetjes en heel veelxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes van mij rosa

• 20 November 2010 - 17:22

Pa En Ma:

Hoi Dennis en Henrike,

Wanneer gaat de reis weer naar Kanchanaburi??
    Het zal niet lang meer duren denk ik.

............nog even en het zit er voorlopig weer op.
    Geniet er nog maar van!!

Liefs Pa en Ma